CKE opublikowała obliczenia Edukacyjnej Wartości Dodanej. To system sprawdzania efektywności nauczania w poszczególnych szkołach. W przypadku gimnazjalistów polega na porównaniu ich wyników w sprawdzianach na zakończenie szóstej klasy z wynikami testów gimnazjalnych. Wszystko wykonuje się za pomocą skomplikowanych wyliczeń, które pozwalają ocenić, w jakim stopniu praca konkretnego gimnazjum wpływa na umiejętności ucznia.
Na tej podstawie tworzy się pięć modelowych typów gimnazjów i przypisuje do nich poszczególne szkoły.
Najwyższą ocenę, czyli zakwalifikowanie do modelu szkoły sukcesu, otrzymało pięć opolskich gimnazjów: PG nr 9, 8, 7, 5 i 1. Uznano, że w tych szkołach uczniowie najlepiej zdają testy, a sama placówka ma wysoką efektywność nauczania. - Tak wysoki wynik bardzo cieszy - przyznaje Joanna Raźniewska, dyrektorka "dziewiątki". Ta szkoła została najlepiej oceniona. - Tutaj trafiają uczniowie, którzy chcą się uczyć i wiedzą, że nauczyciele będą wymagali od nich pracy - tłumaczyła dyrektorka.
fragment artykułu Piotra Guzika z dnia 10.07.2009
Źródło: Gazeta Wyborcza Opole