NIE TYLKO DLA ORŁÓW
Program wspierania ucznia zdolnego.
Główny cel programu.
Wczesne rozpoznanie i wyłonienie, a następnie wspieranie rozwoju ucznia zdolnego oraz promowanie jego dalszego rozwoju w środowisku.
Cele szczegółowe programu.
Upowszechnienie propozycji pracy z uczniem zdolnym.
Wyłanianie w placówce uczniów zdolnych.
Stworzenie warunków do pracy z uczniami uzdolnionymi.
Propagowanie osiągnięć uczniów zdolnych.
Motywowanie do pracy uczniów uzdolnionych.
Motywowanie do pracy z uczniem zdolnym.
Definicja ucznia zdolnego.
Uczeń zdolny to uczeń, który posiada wysoki poziom zdolności ogólnych do uczenia się, określone zdolności specjalne ( językowe, matematyczne, artystyczne, sportowe, twórcze, przywódcze) oraz wysokie osiągnięcia lub możliwości osiągnięć w różnych dziedzinach.
Kogo obejmuje program?
Program obejmuje ucznia, którego charakteryzują następujące cechy:
- silne i wielostronne zainteresowania
- silna motywacja do zajmowania się wybranymi dziedzinami
- łatwość w przyswajaniu wiedzy
- otwartość na nowe wyzwania
- umiejętność tworzenia własnych prezentacji
- zaangażowanie w życie szkoły
- podzielna uwaga
- dociekliwość
- umiejętność zidentyfikowania problemu
- myślenie syntetyczne
Obszary działań, określone według obszarów talentu.
- Sportowe.
- Artystyczne (muzyczne, aktorskie, plastyczne).
- Humanistyczne.
- Przyrodnicze.
- Matematyczne.
- Organizacyjne.
Procedury wyłaniania ucznia zdolnego.
-
Wynik testu kompetencji po szkole podstawowej.
-
Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.
-
Wywiad środowiskowy ( rozmowa z uczniem, rodzicami).
-
Ankieta dotycząca zainteresowań uczniów i ich dotychczasowych osiągnięć.
-
Test pierwszaka ( badanie wiadomości i umiejętności ucznia na wstępie).
-
Obserwacja ucznia na tle grupy.
-
Nominacja przyznana przez nauczycieli w oparciu o obserwację ucznia, gromadzenie opinii i spostrzeżeń nauczycieli uczących.
-
Wyniki sprawdzianów wiadomości, średnie ocen, wyniki testów, egzaminów.
Regulamin przyznawania nominacji i „ Paszportu Orła”.
-
Nominację do otrzymania „Paszportu Orła” może otrzymać uczeń, który pomyślnie przeszedł eliminacje szkolne w konkursie przedmiotowym lub zajął I – III miejsce na szczeblu miejskim w konkursach sprawnościowych, artystycznych, poza przedmiotowych.
-
Nominacja wręczana będzie po eliminacjach konkursów.
-
Uczeń nominowany do „Paszportu Orła” będzie mógł korzystać z następujących przywilejów:
- wydłużony termin rozliczania się z prac domowych,
- 3 dni przed terminem konkursu uczeń może pracować indywidualnie z nauczycielem prowadzącym na jego zajęciach lub pracować nad swoimi zadaniami na zajęciach planowych,
- tydzień przed terminem konkursu uczeń jest zwolniony z przygotowania do zajęć i prac domowych, które jest zobowiązany uzupełnić w czasie ustalonym z nauczycielami,
- tydzień przed terminem konkursu uczeń ma możliwość indywidualnego ustalenia czasu pisania sprawdzianów po eliminacjach miejskich,
- uczeń uczestniczący w zawodach sportowych, wychodzący w czasie sprawdzianu, zachowuje prawo do dodatkowego terminu poprawy,
- w okresie przygotowań do zawodów, uczniowie uczestniczący w dodatkowych treningach popołudniowych mają prawo do wydłużonego terminu rozliczenia zadań domowych (ustalonego z nauczycielami),
- uczeń uczestniczący przed zawodami w popołudniowych treningach, może ustalić indywidualny termin pisania sprawdzianu.
-
Uczeń, który zakwalifikował się do etapu wojewódzkiego konkursu przedmiotowego lub zajął I – III miejsce na szczeblu wojewódzkim w konkursach sprawnościowych, artystycznych i pozaprzedmiotowych, otrzymuje „Paszport Orła”.
-
Uczeń, który otrzymał „Paszport Orła”, może skorzystać z następujących przywilejów w okresie przygotowań :
- indywidualne ustalanie terminów rozliczania zadań domowych, sprawdzianów, prac długoterminowych,
- dwa tygodnie przed eliminacjami wojewódzkimi zwolnienie ze sprawdzianów, z których rozlicza się po konkursie,
- tydzień przed eliminacjami praca indywidualna z nauczycielem prowadzących na określonych przez niego zasadach.
-
Uczeń może utracić nominację lub „Paszport Orła”, jeżeli rezygnuje z udziału w konkursach lub nie bierze udziału w zajęciach z nauczycielem prowadzącym, nie stawia się na treningi.
-
W przypadku nie wywiązywania się z terminów rozliczania się z zadań, sprawdzianów przesuniętych w ramach przywilejów „Paszportu Orła”, uczeń otrzymuje z nich ocenę niedostateczną, bez możliwości poprawy.