2012

1.02. Etap miejski Wojewódzkiego Konkursu Języka Niemieckiego w Miejskim Domu Kultury w Opolu
 
14.02. udział w Festiwalu Piosenki Walentynkowej w Języku Niemieckim w II LO w Opolu
 
27.02. etap szkolny Konkursu recytatorskiego „Młodzież recytuje poezję”
 
6.03. Konkurs Wiedzy o Austrii zorganizowany przez Bibliotekę Austriacką – etap szkolny
 
14.03. Etap wojewódzki – finałowy Wojewódzkiego Konkursu Języka Niemieckiego w MDK Opole
 
20.03. prezentacja prac i projektów z języka niemieckiego podczas Dnia Otwartego
 
22.03. Ogólnopolski Konkurs Języka Niemieckiego Sprachdoktor organizowany przez firmę Jersz Łowcy Talentów
 
18.04. Konkurs recytatorski „Młodzież recytuje poezję” etap miejski w Miejskim Domu Kultury w Opolu
 
11.05. etap regionalny Konkursu Recytatorskiego „Młodzież recytuje poezję” w Prószkowie
 
23.04. – 25.05. udział i praca nad projektem w języku polskim i niemieckim w konkursie historycznym „Marszałek Józef Piłsudski jako mąż stanu, polityk i dowódca, w oczach współczesnego młodego pokolenia”
 
12.06. wyjście uczniów uczących się języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej do Biblioteki Austriackiej na zajęcia o Szwajcarii
 

 

26.09. wyjście uczniów z klasy trzeciej uczących się języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej do Biblioteki Austriackiej na zajęcia o Szwajcarii „Schwützertüütsch oder wie sprechen die Schweizer”

 

17.10. wyjście uczniów uczących się języka niemieckiego jako języka mniejszości

narodowej oraz klasy I c do Biblioteki Austriackiej na zajęcia o pisarzu Janoschu „Post für den Tiger“

 

Kino obrazkowe - motto "Piszemy listy"/ Bilderbuchkino - Motto "Briefe schreiben"

Poczta dla tygryska Janoscha/ Post für den Tiger von Janosch

Na warsztatach uczniowie zapoznają się z bohaterami książki Janoscha, zobaczą w "kinie obrazkowym" jak Misiek i Tygrysek wynaleźli pocztę, telegram i telefon, zagrają w memory z bohaterami bajki oraz "zaprojektują" własną kartkę pocztową, którą później wyślemy z Austrii na wskazany adres.

 

Szczegóły programu:

1. Słów kilka o Janoschu i jego słynnych bohaterach.

2. Kino obrazkowe "Poczta dla tygryska"

3. Zabawa w memory

4. Malowanie kartek pocztowych

 

14.11. Etap szkolny Wojewódzkiego Konkursu Języka Niemieckiego

 

17.11. wyjazd do Warszawy grupy uczniów pracującej nad projektem o Józefie

Piłsudskim – wręczenie nagrody za zdobycie II miejsca w ogólnopolskim konkursie historycznym „Marszałek Józef Piłsudski jako mąż stanu, polityk i dowódca, w oczach współczesnego młodego pokolenia”

 

21.11. Ogólnopolski Konkurs Języka Niemieckiego Deutschfreund organizowany przez

firmę Jersz Łowcy Talentów

Ranking Deutschfreund 2012: http://jersz.pl/contest,2,tab_37.html

 

 

7.12. wycieczka do Drezna uczniów uczących się języka niemieckiego  -

zwiedzanie zabytków miasta, Galerii Zwinger, wizyta na Jarmarku Adwentowym – Dresdner Striezelmarkt

 

11.12. wyjście uczniów klas drugich uczących się języka niemieckiego jako

języka mniejszości narodowej do Galerii WuPeBe na wystawę i film o tradycjach adwentowych „100-lecie kalendarzy adwentowych”

 

Opis Biblioteki Austriackiej:

Najstarszy drukowany kalendarz adwentowy – “Zegar Bożonarodzeniowy dla dzieci” powstał w 1902 r. w ewangelickiej księgarni w Hamburgu. Za „wynalazcę” kalendarza adwentowego  uznawany jest  jednak syn pastora, Gerhard Lang (1881-1974). W Niemczech najbardziej popularne były kalendarze z otwieranymi okienkami. Przykładem są „Kalendarze Lipskie”czy „Erika” z saksońskiego Heidenau.

 

Kalendarze wypełniane czekoladkami znane są już od lat 20-tych XX w., ale powszechne stały się dopiero w latach 60-tych. Podczas drugiej wojny światowej zakazano druku kalendarzy adwentowych ze względu na ich małą przydatność do celów wojennych, jednak już od 1945 r. pojawiają się znowu w prawie wszystkich strefach okupacyjnych.

 

Typowe dla kalendarzy z Niemiec Zachodnich było naklejanie na nie brokatu, przez co kalendarz nabierał magicznego blasku. W ateistycznym NRD nie stosowano brokatu, ponieważ swoim blaskiem  mógłby nawiązywać do chrześcijańskiego pochodzenia świąt. Tam też w okienku z dniem 24 grudnia  znaleźć można było postać gwiazdora albo przy ozdobioną choinkę.

 

Niektóre kraje sąsiednie – inspirowane kalendarzami niemieckimi – drukowały własne kalendarze już w latach 30-tych XX w. Cechowały je często elementy narodowe.  Po 1945 r., dzięki amerykańskim żołnierzom alianckim, kalendarze adwentowe „opanowały” Stany Zjednoczone. W Polsce oraz u południowych i wschodnich sąsiadów kalendarze stały się popularne dopiero po 1990 r.

 

Obecnie większość wydawców produkuje na rynek międzynarodowy najczęściej kalendarze wypełniane czekoladkami. Kalendarze adwentowe są często stosowanym nośnikiem reklamy. Na wystawie zobaczyć można różnorodne przykłady kalendarzy z czekoladkami oraz kalendarzy reklamowych.

 

13.12. wyjście uczniów klas pierwszych i trzecich uczących się języka niemieckiego

jako języka mniejszości narodowej do Galerii WuPeBe na wystawę i film o tradycjach adwentowych „100-lecie kalendarzy adwentowych”