15 grudnia 2009 roku w naszej szkole odbył się Festiwal Nauki, w ramach którego przeprowadzone zostały warsztaty z cyklu Patrz i zmieniaj na temat łamania praw na Białorusi.
W warsztatach wzięła udział klasa III c.
Cele zajęć:
- Poznanie sytuacji politycznej na Białorusi oraz zapoznanie z przebiegiem wyborów prezydenckich w 2006 roku.
- Zrozumienie , iż łamanie praw człowieka jest zagrożeniem demokracji.
- Zaplanowanie działań, które mogły by wpłynąć na zmianę sytuacji politycznej na Białorusi.
Uczniowie przygotowali na zajęcia najważniejsze wiadomości na temat historii Białorusi, jej symboli, położenia geograficznego, gospodarki, przywódców.
W trakcie zajęć uczestnicy obejrzeli film „ Lekcja białoruskiego", który opowiadał o problemach młodzieży podejmujących działania w celu obrony praw człowieka.
W 1991 roku powstało w Mińsku humanistyczne liceum, które postawiło sobie za cel krzewienie języka białoruskiego i wychowanie przyszłej elity białoruskiej inteligencji. Kilka lat później do władzy doszedł prezydent Łukaszenka. W 2003 roku, po wielu szykanach, szkoła została zdelegalizowana i zamknięta. Uczniowie jednak nie poddali się i przez kilka lat uczyli się dalej w podziemiu. Młodzi ludzie z zamkniętej szkoły na wiele sposobów wyrazili też swój krytyczny stosunek do otaczającej ich rzeczywistości.
Główny bohater Franek razem z innymi licealistami pomagał w prowadzeniu kampanii na rzecz kandydata demokratycznej opozycji, Aleksandra Milinkiewicza. Rozdawał na ulicy niezależną prasę, brał udział w wiecach rozpędzanych przez specjalne jednostki milicji.
Mimo represji i zastraszania uczennicom i uczniom zdelegalizowanego liceum udało się zorganizować koncert - protest przeciwko fałszowaniu wyborów. Wzięło w nim udział tysiące ludzi. Przez trzy dni i trzy noce koczowali na głównym placu Mińska w namiotowym miasteczku, które zostało spacyfikowane w trakcie brutalnej nocnej akcji milicji. Franek i jego koleżanki i koledzy nie poddają się, gorąco wierzą, że kiedyś Białoruś będzie wolnym krajem.
Uczniowie klasy III c oglądając film mieli za zadanie wynotować odpowiedzi na następujące pytania:
- Jak władza na Białorusi reaguje na działania społeczne?
- W jakich warunkach przetrzymywani są więźniowie?
- Jakie trudności mają bliscy odwiedzający aresztowanych?
- Jakie działania były podejmowane przez białoruską młodzież na rzecz swojego kraju?
- Z jakimi trudnościami spotyka się młodzież w swoich działaniach?
- Co może spotkać dziennikarzy za pisanie artykułów, które nie podobają się władzy?
- Jaka jest kara za roznoszenie ulotek opozycji?
- Jakie znaczenie ma białoruska szkoła dla uczniów i dlaczego je zamykają?
- W jaki sposób młodzież angażowała się politycznie w wybory?
- W którym kierunku chce iść Białoruś - na Wschód czy na Zachód?
Po filmie uczestnicy wyrazili swoje emocje, które towarzyszyły im w czasie oglądania filmu, a następnie w grupach zastanawiali się jakie działania na rzecz Białorusinów można by podjąć i zrealizować na terenie naszej szkoły.