Szanowni Rodzice i Drodzy Uczniowie!
W naszej szkole w semestrze drugim wdrożony zostanie program profilaktyki palenia tytoniu - realizowany będzie wśród uczniów klas pierwszych i drugich.
Palenie tytoniu to nałóg, na który jesteśmy najmniej uczuleni. Może dlatego , że 30 % z nas, ludzi dorosłych - pali? To , że jest to pierwsza przyczyna najważniejszych chorób - nie budzi już żadnych wątpliwości!
Palnie zaczyna się od spróbowania - co zdarza się większości dzieciom i to nierzadko w bardzo młodym wieku.
Niektóry zaczynają eksperymentować z paleniem , co najczęściej przypada na V i VI klasę , a to może się przerodzić w systematyczne palenie i doprowadzić - tak , jak u ludzi dorosłych - do nałogowego palenia!
Dzieci z rodzin , w których jedno z rodziców pali, dwukrotnie częściej niż dzieci z rodzin niepalących stają się nałogowymi palaczami. Gdy obydwoje rodziców palą - to prawie pewne jest pojawienie się w rodzinie nowego palacza.
Palenie wpływa nie tylko na pogorszenie stanu zdrowia dziecka , lecz również na gorsze wyniki w nauce.
Dlaczego dzieci sięgają po papierosa?
- Ponieważ palą koledzy.
Wpływ rówieśników , presja wywierana na innych jest ogromna.
Wpływ grupy może być wtedy niebezpieczny , gdy dziecko nie potrafi powiedzieć „nie palę" i nie czuć się głupio z tego powodu
- Ponieważ czują się słabi i mało wartościowi.
Dziecko ma wrażenie , że paląc papierosa staje się dorosłym.
Obraz palacza- osoby dojrzałej , zadowolonej , pełnej humoru i fantazji , człowieka sukcesu - palenie jest przedstawione przez aktorów w filmach , idoli w programach młodzieżowych , na koncertach itp. Któż z nas nie chciałby takim być? Ale to przecież chwyt reklamowy ! Palnie nie jest sposobem na sukces , wręcz przeciwnie - przysparza nam różnych problemów, zwłaszcza zdrowotnych.
- Ponieważ palą rodzice lub starsze rodzeństwo.
Przykład jest zaraźliwy , zły przykład rodziców również.
Nasz program ukierunkowany jest na :
- uczenie dzieci umiejętności odmawiania - co powinno wpłynąć na wzrost odporności na wpływ rówieśników ,
- uświadamianie odpowiedzialności za własny rozwój i zdrowie,
- kształtowanie szacunku do siebie, zdobywanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach.
Wspaniale , jeżeli państwa dziecko posiada tego typu umiejętności, a jeżeli sobie nie radzi albo nie zawsze radzi sobie właściwie? Nasz wysiłek , bez państwa pomocy i wsparcia , przyniesie niewielkie efekty . Spróbuj dokonać zmian również w swoich zachowaniach.
Przykład jest najbardziej zaraźliwy .
Koordynatorzy programu: mgr A. Dębska
mgr Z. Kalinowska