INAUGURACJA ROKU SZKOLNEGO 2004/2005
DZIEŃ SOLIDARNOŚCI Z MIESZKAŃCAMI BIESŁANU
Dzień 6 września w naszym gimnazjum był dniem solidarności z tragedią mieszkańców Biesłanu w Północnej Osetii. Przerażeni wydarzeniami przekazaliśmy prosty , ludzki gest współczucia rodzinom zabitych. Niech będzie on wyrazem naszego współcierpienia, niech oznajmia światu nasz największy sprzeciw wobec krzywdy niewinnych.
V WOJEWÓDZKI RECYTATORSKI
„KONKURS JEDNEGO POETY” 10 XII 2004 r.
W tym roku szkolnym Konkurs Jednego Poety obchodził swój jubileusz.
Już po raz piąty Publiczne Gimnazjum nr 8 im. Marszałka Józefa
Piłsudskiegow Opolu zorganizowało spotkanie ze współczesną poezją
polską. Tym razem, uzdolniona młodzież gimnazjalna Opolszczyzny
recytowała poezję wielkiego moralisty Zbigniewa Herberta. Główny
organizator konkursu – mgr Jolanta Fąfrowicz- pragnęła uczcić w ten
sposób osiemdziesiątą rocznicę urodzin poety.
Do konkursu, który odbył się w Młodzieżowym Domu Kultury w Opolu,
zgłosiło się 44 gimnazjalistów z ponad dwudziestu szkół województwa
opolskiego. Poziom był wysoki i wyrównany, dlatego jury w składzie:
Barbara Barcz-Berdak ( aktorka) oraz Alfred Prudziennica (
instruktor MDK) przyznało kilka równorzędnych miejsc.
Laureatem I miejsca została Katarzyna Sołtys -uczennica PG nr 6 w
Opolu. Zwyciężczyni była bardzo szczęśliwa trzymając w rękach piękny
puchar ufundowany przez dyrektora PG nr 8 – pana Wojciecha Rericha.
Pozostali laureaci to:
II m. - Pola Karczewska (PG nr 6 w Opolu)
II m. – Krzysztof Kuhn ( PG w Biadaczu)
II m.- Paweł Siwek ( PG nr 2 w Opolu)
III m. – Sławomir Witos ( PG nr 9 w Opolu)
III m. – Agnieszka Chruściel ( PG nr 6 w Opolu)
Wyróżnienia otrzymali: Julia Kopeć ( PG w Dobrzeniu Wielkim),
Paulina Szafors
(PG nr 7 w Opolu), Dariusz Król (PG nr 1 w Ozimku) oraz Anna Musioł
( PG nr5 w Opolu).
Laureaci konkursu otrzymali dyplomy i piękne tomiki poezji Zbigniewa
Herberta ufundowane przez Firmę „Alex” S.C. z Opola.
Organizator Wojewódzkiego Recytatorskiego „ Konkursu Jednego Poety”
– Publiczne Gimnazjum nr 8 w Opolu - składa wszystkim jego
uczestnikom serdeczne gratulacje!
UROCZYSTOŚCI
NADANIA PUBLICZNEMU GIMNAZJUM NR 8 W OPOLU
IMIENIA MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO
10 XI – 11 XI 2004 r.
Szkolne
uroczystości nadania naszej szkole imienia Marszałka Józefa
Piłsudskiego rozpoczęły się 10 listopada 2004r. mszą świętą w
kościele Błogosławionego Czesława.
O godzinie 10.00 do przepięknie ustrojonej na tę okazję sali
gimnastycznej weszły poczty sztandarowe i zabrzmiały dźwięki Mazurka
Dąbrowskiego.
Dyrektor Gimnazjum – pan mgr Wojciech Rerich- przywitał zebranych
gości, nauczycieli i uczniów oraz wygłosił przemówienie, w którym
między innymi mówił o przygotowaniach szkoły do nadania imienia, o
całorocznej pracy społeczności uczniowskiej w ramach kampanii
„Bohater”, o zaangażowaniu w życie szkoły kombatantów, Rady Rodziców
oraz społeczeństwa lokalnego.
Przewodniczący Rady Miasta Opola – pan Ryszard Ciecierski - odczytał
akt nadania imienia i przekazał na ręce dyrektora popiersie Józefa
Piłsudskiego
W imieniu Wojewódzkiego Oddziału Związku Oficerów Rezerwy R P im.
Marszałka Józefa Piłsudskiego przemówienie wygłosił jego prezes –
płk Władysław Kowalik, a w imieniu Rady Rodziców – pani Małgorzata
Stachowicz.
Tradycją naszej szkoły jest uroczyste przyjmowanie uczniów klas
pierwszych do grona gimnazjalistów. W tym szczególnym dniu byliśmy
świadkami podniosłej i wzruszającej ceremonii ślubowania . Pułkownik
Władysław Kowalik oraz dyrektor Wojciech Rerich przyjęli przysięgę
na sztandar. Pasowania uczniów na gimnazjalistów dokonano szablą
pamiętającą czasy kampanii wrześniowej.
W
przed dzień Święta Niepodległości młodzież PG nr 8 pragnęła
przypomnieć zebranym o tym, jaka była droga naszej ojczyzny do
wolności. Na ponad godzinę przenieśli nas w czasy Józefa
Piłsudskiego, Pieśni legionowe w wykonaniu chóru szkolnego i solisty
Dawida Gorniaka z kl. II b wzruszały do łez. Przedstawienie, którego
reżyserii podjęła się pani mgr Alicja Chraboł, na długo zapadło nam
w pamięci.
Prowadząca uroczystość – pani mgr Danuta Wiertelak – w imieniu
dyrekcji, rodziców i uczniów zaprosiła gości na uroczyste otwarcie
Izby Pamięci Marszałka Józefa Piłsudskiego.
O zebranych w Izbie historycznych eksponatach, pamiątkach
rodzinnych, ilustracjach i zdjęciach w interesujący sposób
opowiedziała pani mgr Lilla Janusz.
Uroczystości szkolne nadania imienia Publicznemu Gimnazjum nr 8
dobiegły końca, ale radości, gratulacjom i rozmowom nie było
końca...
Druga
część uroczystości nadania PG nr 8 w Opolu imienia Marszałka Józefa
Piłsudskiego rozpoczęła się 11 listopada br. o godz. 14.00 w
Młodzieżowym Domu Kultury w Opolu i została włączona w wojewódzkie
obchody rocznicy odzyskania niepodległości.
W klimat uroczystości wprowadził wszystkich zebranych chór Schola
Cantorum Opoliensis „Legenda” pod dyregenturą Elżbiety Welim oraz
polonez w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca „Opole”.
Dyrektor PG nr 8 - pan Wojciech Rerich przywitał gości, w tym
Prezydenta Miasta Opola - pana Ryszarda Zembaczyńskiego,
przewodniczącego Rady Miasta Opola i przewodniczącego Honorowego
Komitetu Fundacji Sztandaru – pana Ryszarda Ciecierskiego,
opolskiego kuratora oświaty – pana Franciszka Minora , wizytatorów,
dyrektorów szkół, kombatantów z kraju i zagranicy, bohaterów spod
Monte Casino, oficerów służby czynnej, nauczycieli ( również tych
przybyłych z Holandii, Czech i Niemiec) oraz rodziców.
W tym szczególnym dniu każdy chciał złożyć gratulacje dyrektorowi
gimnazjum, które obrało sobie za patrona wielkiego Polaka –
marszałka Józefa Piłsudskiego.
O głos poprosili min. prezydent Miasta Opola, kurator oświaty, ppłk
Zygmunt Wróbel, prof. Franciszek Marek z Uniwersytetu Opolskiego,
przewodniczący Rady Rodziców PG nr 8 – pan Ryszard Gabryk.
Przedstawiciel Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego – płk Ryszard Kubacki
wręczył na ręce pana dyrektora prezent - portret Józefa
Piłsudskiego.
O tym, jak do wielkiego święta przygotowywała się młodzież,
opowiedziała społeczność uczniowska prezentując program pt. „Próba
generalna”. Naprawdę wzruszający był widok młodych ludzi ubranych w
kopie mundurów legionistów. Publiczności szczególnie podobało się
uczniowskie wykonanie piosenki patriotycznej w wersji hiphopowej. Na
koniec przedstawienia młodzież odśpiewała hymn Publicznego Gimnazjum
nr 8.
Oficjalne uroczystości nadania Publicznemu Gimnazjum nr 8 w Opolu
imienia Marszałka Józefa Piłsudskiego zakończył wspaniały mazur w
wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca „Opole”.
Obie
uroczystości odbiły się szerokim echem w mediach opolskich. Mówiono
o nas w TV Opole i w rozgłośni Radia Opole, pisano o nas na łamach
Gazety Wyborczej i Nowej Trybuny Opolskiej.
Społeczność szkolna Publicznego Gimnazjum nr 8 w Opolu jest dumna ze
swojego święta i pragnie podziękować wszystkim Tym, którzy chcieli
dzielić z nami radość tych szczególnych chwil.
Szkolna Izba Tradycji
Szkolna
Izba Tradycji została przygotowana dzięki zaangażowaniu grona
pedagogicznego i młodzieży. Akcję gromadzenia pamiątek i rekwizytów
rozpoczęliśmy już w roku szkolnym 2003/2004 podczas trwającej
kampanii „Bohater”. Przygotowaliśmy w dniu 10.11.20003 wystawę
związana z obchodami 85. rocznicy odzyskania przez Polskę
niepodległości. Na tej wystawie przedstawiliśmy pamiątki i
informacje z życia Józefa Piłsudskiego i jego czasów. Szkolna Izba
Tradycji przygotowana została jako gabinet Marszałka Józefa
Piłsudskiego. W centralnym miejscu umieściliśmy biurko, a nad
biurkiem życiorys Marszałka oraz zdjęcia z różnych okresów jego
życia. Zależało nam na tym, aby Izba robiła wrażenie miejsca z
którego przed chwilą wyszedł Marszałek Józef Piłsudski. Dlatego na
biurku można zobaczyć np. filiżankę herbaty, czy też karty do gry
ułożone w pasjansa.
Tak wspaniały końcowy efekt wystroju Izby Tradycji był możliwy ze
względu na każdy nawet najmniejszy rekwizyt, który znalazł się na
naszej ekspozycji.
W dniu uroczystego otwarcia Szkolnej Izby Tradycji p. Lilla Janusz
przywitała naszych gości słowami:
„ Takie będą Rzeczypospolite jakie ich młodzieży chowanie” – te
słowa wybitnego polskiego pisarza renesansu Andrzeja Frycza –
Modrzewskiego trafnie odzwierciedlają nasze zamiary jakimi
kierowaliśmy się urządzając salę Pamięci Marszałka Józefa
Piłsudskiego. Pragniemy, aby przygotowane ekspozycje poświęcone
Marszałkowi dostarczyły naszym uczniom nie tylko informacji o jego
życiu, ale służyły kształtowaniu ich postaw poprzez ukazanie jego
autentycznego patriotyzmu, bezinteresowności i poświęcenia dla
ojczystego kraju.
Sala nie będzie pomieszczeniem muzealnym, służyć ma uczniom naszej
szkoły, odbywać się będą tam lekcje i inne zajęcia, będziemy starali
się wzbogacać jej wyposażenie.
Bieg Patrolowy dla klas pierwszych
Do
tradycji Publicznego Gimnazjum nr 8 w Opolu im Marszałka Józefa
Piłsudskiego należy organizowany corocznie Bieg Patrolowy dla klas
pierwszych. Celem gry jest poznanie postaci patrona szkoły oraz
sytuacji polityczno-społecznej panującej w okresie jego rządów.
Jednak nie mniej istotnym elementem jest wspólna zabawa, poznanie
się i integracja powstających zespołów klasowych…
Klasy zostały podzielone na patrole, z których każdy otrzymał na
starcie mapę wyspy Bolko.
Celem było odnalezienie zaznaczonych punktów i wykonanie
przypisanych im zadań.
Przy ostatecznej punktacji brano pod uwagę czas oraz staranność
wykonania.
Wyniki gry w roku szkolnym 2004 / 2005
1 miejsce – klasa 1a ( szef patrolu: Justyna Szabat )
2 miejsce – klasa 1g ( szef patrolu: Morela Mikolas )
3 miejsce – klasa 1d (szef patrolu: Aneta Skórkiewicz )
II KONKURS HISTORYCZNY "O WOLNĄ I NIEPODLEGŁĄ"
Po raz kolejny w naszym gimnazjum odbył się konkurs historyczny dla klas trzecich. Celem konkursu jest stworzenie uczniom zdolnym zaprezentowania swojej wiedzy z życia patrona szkoły Józefa Piłsudskiego i historii Polski po odzyskaniu niepodległości. Zasady organizacyjne i zakres materiału nie uległy zmianie. Jedyną zmianą był indywidualny udział uczniów w konkursie, a nie parami. Finał konkursu przeprowadzono 21 stycznia 2005r. Laureatami zostali:
I - Joanna Łambucka kl. III A
II - Iga Olejniczak kl. III B
III - Mateusz Czuczwara kl. III E
TSUNAMI
Przybliżyli postać naszego patrona Piłsudskiego
Sesja popularnonaukowa w naszym gimnazjum
W dniach 7 – 10 stycznia 2005 r. odbyła się w naszym gimnazjum sesja
popularnonaukowa nt. dzieła Józefa Piłsudskiego. Sesja zorganizowana
przez klasę 3b zorganizowana była w ramach Turnieju o Palmę
Pierwszeństwa. Była pierwszym tego rodzaju naukowym zmierzeniem się
uczniów z tematami dotyczącymi naszego patrona.
Jak powiedzieli nam uczniowie klasy 3b, ten dość oryginalny pomysł
wyszedł od ich wychowawczyni, nauczycielki historii, pani Lilli
Janusz, ale oni chętnie go podchwycili i w efekcie przedstawili nam
pierwszą taką sesję w naszej szkole. Wszystko sprowadzało się do
podzielenia klasy na pięć zespołów, z których każdy miał
przedstawić, na przykład epizody z życia prywatnego marszałka, czy
stanowisko, które by zajął, patrząc na dzisiejszą Polskę. Osoby w
grupach musiały na własną rękę wyszukać informację na dany temat, a
potem przygotować się do przekazania go widzom. Ja, jako obserwator
uważam, że zarówno sam pomysł, jak i jego realizacja wypadły bardzo
ciekawie.
Zespoły, które przybliżały nam swoje tematy nie nudziły mnie, a
nawet sprawiły, że zaczęłam dostrzegać w postaci naszego patrona,
kogoś, kto oprócz pomocy w uzyskaniu dla Polski niepodległości oraz
nadaniu jej konstytucji, był również kochającym mężem i ojcem, kimś,
kto oprócz uwielbienia dla swojej ojczyzny nie zapominał o tym, co w
życiu każdego człowieka jest najważniejsze - o rodzinie. Prezentacje
skłoniły mnie także do zastanowienia się, czy obecna sytuacja
naszego kraju jest korzystna, a jeżeli nie, to co ja, jako uczeń
mogę zrobić, aby to wszystko polepszyć.
Reasumując, uważam, że sesja była zajmująca i przybliżyła nam postać
nieugiętego patrioty, ale równocześnie ,,normalnego” człowieka,
którym Piłsudski naprawdę był. Mam nadzieję, że w przyszłości będzie
to kontynuowane.
Podczas sesji obecni byli dyrektorzy naszej szkoły, którzy
przyznawali punkty w ramach turnieju o Palmę Pierwszeństwa za
zorganizowanie imprezy.
Podsumowując sesję dyrektor szkoły – pan Wojciech Rerich wyraził
nadzieje, że tego rodzaju prezentacje odbywać się będą cyklicznie i
stanowić będą tradycje naszej szkoły.
VI KONKURS MITOLOGICZNY
W bieżącym roku po raz kolejny zorganizowano konkurs mitologiczny dla klas pierwszych. Celem konkursu jest integracja uczniów, ich aktywizacja oraz stworzenie uczniom zdolnym, zainteresowanym historią i literaturą okazji do wykazania się posiadaną wiedzą i umiejętnościami. Uczniowie wszystkich klas I przebrali się w stroje greckie oraz zaprezentowali scenkę mitologiczną. Przeprowadzony 8 lutego 2005r. finał wyłonił pary laureatów.
I miejsce- Sara Wieszołek i Kamil Grondowski
II miejsce - Karolina Gruszka i Sławomir Rzepiela
III miejsce - Patrucja Rok i Mirela Mikolas
PER ASPERA AD ASTRA
Do XI już edycji konkursu nominowanych było 14 uczniów. Zdecydowaną
większość w tym gronie stanowili uczniowie klas trzecich. Ogłoszenie
wyników i wręczenie nagród nastąpiło 11 lutego 2005r. Tym razem
statuetka trafiła w ręce Joanny Łambuckiej z klasy III A. Drugie
miejsce ex aequo zajeli Sandra Kotala z klasy III F i Marcin Segiet
z III G. Oczekiwania na końcowy werdykt uprzyjemnili swoim występem
uczniowie klas II A i III A, dając popis swoich możliwości
kabaretowo-wokalnych.
Komunikat
dyrektora szkoły
w sprawie śmierci Jana Pawła II
2 kwietnia 2005 r. o godz.21.37 odszedł od nas ktoś bardzo mi
bliski. Jego obecność wyraźnie czułem już od wielu lat, tak samo jak
wielu spośród was. Choć mieszkał daleko stąd, to jego głęboką
mądrość i opiekę odczuwał każdy tak samo: i mieszkaniec Europy, i
obu Ameryk, i Australii i Afryki a nawet Azji. Pomimo że nie był
naszym domownikiem, czuliśmy, że tak naprawdę mieszka On bardzo
blisko, gdzieś na dnie naszych serc. Wiemy to na pewno, bo jego
odejście sprawiło, że boli bardzo. A ból jest tak wielki, że trudno
nam powstrzymać łzy. Nie ma dziś człowieka, który nie nosi w sercu
rany, którą spowodowała śmierć Drogiego nam Papieża Jana Pawła II. A
jeśli ktoś jest taki, to milknie na widok rozpaczy jaką obserwuje
wokół siebie.
Nie ma zakątka Ziemi, który nie byłby pogrążony w głębokiej rozpaczy
i modlitwie za Ojca Świętego. Wystarczy włączyć jakikolwiek program
telewizyjny, wziąć jakąkolwiek gazetę na świecie, żeby nie
przeczytać na I stronie informacji z Watykanu.
W intencji zmarłego modlą się nie tylko katolicy oraz chrześcijanie,
ale i przedstawiciele innych wyznań: żydzi, muzułmanie.
Kiedy o tym słyszymy, przemawia z nas duma tak wielka, że trudno ją
opisać. Duma z tego, że jesteśmy Polakami, tak jak drogi nam Ojciec
Święty.
W tych bardzo szczególnych dniach, kiedy ciężko jest nam
szczególnie, pocieszamy się dodając sobie wzajemnie otuchy, że
śmierć to jedynie przejście do innej formy życia. Jan Paweł II w
swojej homilii powiedział: Musicie być mocni mocą miłości, która
jest mocniejsza niż śmierć. I teraz tych sił bardzo nam potrzeba.
Nasz kochany Papież szczególnie umiłował ludzi młodych. Takich
właśnie jak wy. Dlatego dziś i w najbliższej przyszłości musicie
pokazać waszą odpowiedzialną postawę. Pokazać, że jesteście godni
miłości, którą obdarzył Was Ojciec Święty Jan Paweł II.
Kiedy umiera ktoś nam bardzo bliski, prócz płaczu i łez czcimy jego
pamięć stosowną powagą i zachowaniem. Swój ubiór dobieramy tak, by
podkreślał naszą żałobę, dobieramy więc najczęściej kolor czarny lub
ciemny.
Kiedy cierpimy z powodu czyjegoś odejścia, znajdujemy pociechę w
Bogu w modlitwie do niego. W czasie pobytu w szkole będziemy chodzić
do kościoła by się pogrążyć w modlitwie.
W domu powstrzymujemy się od słuchania muzyki, od rozrywek. Nie
chodzimy do dyskotek. Chciałbym zobaczyć, że potraficie zachować się
tak, jak od was oczekują dorośli.
W szkole podobnie jak w całym kraju, do czasu pogrzebu papieża,
panuje bowiem żałoba narodowa. Oznacza to, że flagi państwowe są
spuszczone do połowy masztu lub odznaczone kirem. Nie odbywają się
żadne imprezy o charakterze rozrywkowym lub sportowym.
W najbliższym czasie obok tablicy ku czci Ojca Świętego stanie
tablica, na której będziecie mogli napisać to co czujecie w sobie,
to co chcielibyście powiedzieć zmarłemu Papieżowi. Pod tablicą zaś
zapłonie znicz, który będzie się palił przez cały czas żałoby.
Jako dyrektor gimnazjum chciałbym mieć to przekonanie, że uczniowie
ósemki, szkoły im. Piłsudskiego, potrafią godnie uczcić pamięć
Wielkiego Polaka, który odmienił oblicze Ziemi, którego zasług dla
świata nie da się przecenić.
Więc kiedy rozejdziecie się do klas zastanówcie się jak to zrobić
najlepiej.
Uroczystości szkolne ku czci Ojca Świętego
Kiedy wróciliśmy do szkoły po tym smutnym weekendzie, wiele rzeczy
rzuciło nam się w oczy. Pierwsza rzecz już na korytarzu – czarna
tablica przyozdobiona zdjęciami papieża, a pod nią zapalone znicze.
Zaraz obok tablica z dedykacjami uczniów. Ucieszyłem się, kiedy
zauważyłem, że nasze gimnazjum nie pozostaje bierne wobec wydarzeń w
Watykanie.
Już na pierwszej lekcji zauważyliśmy, że nauczyciele są ubrani w
czerń i mają przypięte białe wstążki.
Tego samego dnia zostaliśmy zaproszeni na apel. Dyrektor uczcił
pamięć Jana Pawła II. Poinformował nas o stosowności podkreślenia
swoim zachowaniem lub ubiorem swojego żalu po śmierci tak Wielkiej
Postaci, jaką był dla nas wszystkich Ojciec Święty. Nazajutrz wielu
spośród nas przyszło do szkoły ubranych na czarno. W gimnazjum
panowała żałobna atmosfera. Żadnych głupich wybryków. Spokój.
W czwartek zaś w kościele bł. Czesława nasz proboszcz wraz z
księdzem Krzysztofem odprawili mszę świętą w intencji Ojca Świętego.
Wiele razy przyszło nam śpiewać „Barkę” - ulubioną pieśń Papieża. Ta
msza miała nas pogodzić z odejściem Jana Pawła II i uświadomić nam,
że jest już szczęśliwy u boku Boga Ojca.
Zaraz po mszy udaliśmy się do amfiteatru na akademię.
Koledzy ze starszych klas 2a, 3a recytowali w podniosłej atmosferze
wiersze Karola Wojtyły, fragmenty Pisma Świętego. Aktorzy i
publiczność mieli łzy w oczach. Piątek zaś był dniem wolnym
przeznaczonym na duchowe skupienie towarzyszące transmisji TV z
ostatniej drogi Jana Pawła II
Po tym całym tygodniu muszę stwierdzić, że wszyscy potrafiliśmy
godnie uczcić pamięć po Ojcu Świetym.
Egzamin
trzecioklasistów
Artykuł z „Nowej Trybuny Opolskiej”
Dziś początek
egzaminu dla trzecich klas gimnazjów. W naszym województwie
przystąpi do niego 14607 uczniów, w tym 1609 w Opolu. Zaczynają o
9.00 od części humanistycznej.
Trochę się boję, ale nie za bardzo - deklaruje Piotr Granat z III b
Publicznego Gimnazjum nr 8 w Opolu. - Zresztą dzisiaj jest, moim
zdaniem, część łatwiejsza. Gorzej będzie na testach
matematyczno-przyrodniczych, bo żeby je rozwiązać, trzeba znać
wzory, wykuć na pamięć różne wiadomości.
Egzamin gimnazjalny jest obowiązkowy, identyczny w całym kraju. Jego
wynik nie warunkuje wprawdzie ukończenia gimnazjum, ale decyduje o
przyjęciu ucznia do wybranej szkoły ponadgimnazjalnej (punkty
uzyskane na egzaminie dają 50 proc. limitu wyznaczonego przez
szkoły, drugą połowę stanowią punkty za oceny na świadectwie).
- Najbardziej chciałbym się uczyć w opolskiej "dwójce" - marzy
gimnazjalista Daniel Gutkowski. - Żeby się tam dostać, muszę dobrze
wypaść, bo do tego liceum jest dużo kandydatów i każdy punkt się
liczy.
Dzisiaj rano dyrektorzy gimnazjów wyjęli z pancernych szaf testy
humanistyczne. Każdy zafoliowany tak, by nikt nie miał do niego
wglądu, nawet komisje egzaminacyjne.
- Uczeń sam rozrywa folię i koduje swój egzemplarz - wyjaśnia
Wojciech Rerich, dyrektor PG nr 8. - Przez cały egzamin musi radzić
sobie sam. Jeśli źle zrozumie polecenie, to już jego problem.
Część humanistyczna obejmuje wiadomości z zakresu języka polskiego,
historii, wiedzy o społeczeństwie, plastyki i muzyki.
- Najwięcej kłopotów sprawia im zazwyczaj samodzielne pisanie
tekstu, a co roku jest coś innego: rozprawka, opis,
charakterystyka... - mówi polonistka Aneta Nowicka-Kowalczyk. - I za
tę własną wypowiedź można dostać najwięcej punktów, dlatego od
dłuższego czasu ćwiczyliśmy głównie zasady kompozycji i poprawność
językową.
Część matematyczno-przyrodniczą egzaminu gimnazjaliści zdawać będą
jutro. Każda trwa dwie godziny i za każdą można dostać po 50
punktów. Zakodowane testy sprawdzają zewnętrzni egzaminatorzy.
OMNIBUS 2005
13 maja 2005r. odbył się konkurs OMNIBUS, w którym wzięły udział 22 osoby z 8 gimnazjów miasta Opole. Uczestnicy rozpoczęli zmagania od pisemnego testu, zawierającego 20 pytań dotyczących wiedzy z zakresu wszystkich przedmiotów i religioznawstwa. W części ustnej 6 gimnazjalistów odpowiadała na pytania dotyczące rozpoznawania utworów literckich, muzycznych, rozpoznawania rekwizytów etnograficznych oraz wiedzy ogólnej. Po seri 6 pytań wyłoniono zwycięzców:
1. Mateusz Binun - PG 7
2. Katarzyna Maślankiewicz - PG 4
3. Jadwiga Hełdaś - PG 2 i Justyna Radzeń - PG 1
Wycieczka do Warszawy i SULEJÓWKA
23
i 24 maja 2005 r. klasy II „a” i III „a” wraz z opiekunkami: p.
Dorotą Mechel, p. Lillą Janusz i p. Grażyną Kutypą uczestniczyły w
wycieczce do Warszawy.
Zbiórka odbyła się w poniedziałek, 23 maja, o godzinie 5:45 pod
kościołem bł. Czesława. Uczniowie, zgodnie z planem, wyjechali o
godzinie 5:50.
Po przyjeździe do Warszawy najpierw odwiedziliśmy Cmentarz
Powązkowski, który został założony w 1790 r. Spoczywa tam wiele
znanych i zasłużonych postaci, np. Czesław Niemen, Władysław
Reymont. Następnie obejrzeliśmy Cmentarz Komunalny, założony w 1912
r. Pochowanych jest tu wielu bohaterów wojennych- żołnierzy, którzy
walczyli o wolność Polski. Najmłodszy z nich miał 11 lat.
Następnie mieliśmy okazję zobaczyć bardzo nowoczesny i ogromny gmach
Biblioteki Uniwersyteckiej. Przespacerowaliśmy się także po pełnym
zieleni parku przylegającym do Biblioteki, który był doskonałym
punktem widokowym na panoramę Warszawy.
Mieliśmy krótką przerwę, w czasie której zakwaterowaliśmy się w
hotelu ,,Portos”. Potem ruszyliśmy w dalszą drogę.
Odwiedziliśmy Zamek Królewski- siedzibę królów Polski. Każdemu
spodobały się pełne rozmaitych malowideł, ówczesnych mebli i
przedmiotów komnaty oraz sala tronowa.
Kolejnym obiektem na trasie wycieczki był Pałac Kultury, gdzie
mieściła się wystawa poświęcona mózgowi. Uczniowie mogli nie tylko
przeczytać interesujące informacje, ale także wziąć udział w
ciekawych, niespotykanych dotąd doświadczeniach. Np. przejechać się
na hulajnodze, która po skręcie kierownicą w prawo jedzie w lewo i
na odwrót.
Po wyczerpującym, ale pełnym wrażeń dniu wszyscy udaliśmy się do
restauracji na kolację. Następnie odbyliśmy krótki, wieczorny spacer
po mieście i udaliśmy się do hotelu.
Następnego zjedliśmy smaczne śniadanie w hotelu i wykwaterowaliśmy
się. Odwiedziliśmy dworek patrona naszego gimnazjum- Marszałka
Józefa Piłsudskiego- który znajduje się w Sulejówku. Pan przewodnik
oprowadzając nas po dworku w Sulejówku ciekawie zapoznał nas z
historią tego miejsca i faktami z życia Marszałka Józefa
Piłsudskiego.
Ostatnim zabytkiem na trasie wycieczki był Pałac w Łazienkach, gdzie
odbywały się słynne obiady czwartkowe organizowane przez Stanisława
Augusta Poniatowskiego. W jego okolicy można było zobaczyć wiele
pięknych pawi, które chętnie prezentowały swoje ogony.
Następnie planowaliśmy udać się do Muzeum Powstania Warszawskiego,
jednakże z powodu remontu było nieczynne.
W zamian za to, byliśmy w Muzeum Geologicznym. Zapoznaliśmy się tam
z prehistorycznymi dziejami naszej ziemi. Obejrzeliśmy różnorodne
minerały i ciekawe modele zwierząt, żyjących w poprzednich epokach.
Uwieńczeniem wycieczki po Warszawie była krótka przejażdżka metrem.
Następnie uczniowie udali się w powrotną drogę do domu.
ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO