INAUGURACJA ROKU SZKOLNEGO 2005/2006
Wycieczka szkolna do Pszczyny i Oświęcimia
Każdego
roku Publiczne Gimnazjum nr 8 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w
Opolu, organizuje dla uczniów klas trzecich wycieczkę do Oświęcimia.
Także w tym roku,
7 października, odbyła się wycieczka do „miasta obozów” oraz do
Pszczyny. Opiekunami wycieczki były Pani Dorota Mechel i Pani Lilla
Janusz - nauczycielki historii, oraz Pani Małgorzata Zaniewicz -
nauczycielka matematyki.
7 października zebraliśmy się przy kościele p.w. Błogosławionego
Czesława. Po podstawieniu autobusu, wszyscy zajęliśmy swoje miejsca.
Niestety spotkała nas przykra niespodzianka. Policjanci sprawdzający
stan techniczny autobusu, stwierdzili, że autobus nie zostanie
dopuszczony do jazdy, jednak chwilę potem podstawiono następny –
sprawny. Około godziny 9.10 wyjechaliśmy w kierunku Katowic, a około
11.40 byliśmy już w Pszczynie. Tam, podzieleni na dwie grupy,
zwiedzaliśmy Muzeum Zamkowe mieszczące się w obronnym zamku, który z
biegiem lat został przekształcony w ogromną rezydencję.
Zafascynowała nas wiedza przewodników, którzy ciekawie opowiadali o
dziejach pałacu i ludziach w nim mieszkających. W zamku znajdowały
się ogromne sale, na ścianach wisiały wielkie obrazy, w każdym
pokoju stały piękne rzeźby, bogato zdobione ławy i fotele. Wszędzie
panował ogromny przepych. To było niesamowite. Podobnie jak Park
Zamkowy rozciągający się na przestrzeni 48 ha.
Następnym etapem naszej wycieczki był obóz zagłady Auschwitz - I.
Zwiedzanie rozpoczęło się prezentacją 15 minutowego filmu
dokumentalnego o wyzwoleniu obozu. Wielu z nas bardzo wzruszyło się
oglądając ten film. Nigdy nie widzieliśmy czegoś podobnego. Stosy
ludzkich ciał, malutkie dzieci trzymające się za ręce, nie
przypuszczające, że już za chwilę skończy się ich życie, płacz,
rozpacz, ból, cierpienie. A to był dopiero początek. Po obejrzeniu
filmu znów podzieliliśmy się na dwie grupy i udaliśmy się do
przewodników. Zapoznaliśmy się z planem zwiedzania obozu i
ruszyliśmy w stronę głównej bramy, nad którą znajdował się napis: „Arbeit
macht frei”, czyli „Praca czyni wolnym”. Zastanawialiśmy się, jak
można było napisać coś takiego w miejscu, w którym oprócz ciężkiej
niewolniczej pracy, człowieka mogła spotkać tylko śmierć.. Stąd, tak
na dobrą sprawę, nie było ucieczki. Podczas oglądania tego
wszystkiego niejednemu z nas wyrwały się przepełnione goryczą słowa:
„…jak oni tak mogli…?”. Rozpoczęliśmy oglądanie przedmiotów
pozostałych po deportowanych do obozu. Znajdowały się one w
zachowanych blokach więziennych. Były tam żydowskie szaty
modlitewne, bele włosianki wykonanej z włosów ludzkich, walizki,
szczotki, ubrania, okulary, protezy, parasolki, maszynki do golenia,
guziki, kilkadziesiąt tysięcy butów odebranych pomordowanym oraz ok.
2t włosów obciętych zagazowanym ofiarom . Na ścianach wisiało
mnóstwo zdjęć przedstawiających min. pracę więźniów, tłumy ludzi
czekających na śmierć, selekcje i inne drastyczne wydarzenia, które
w tamtym czasie były na porządku dziennym. Przewodnicy z wielkim
zaangażowaniem opowiadali nam o masowych mordach oraz pokazywali
pomieszczenia, w których „mieszkali” więźniowie. W pewnym momencie
usłyszeliśmy słowa wypowiedziane przez przewodnika: „Więźniowie z
Birkenau mogli tylko pozazdrościć tutejszym więźniom, tzn. z
Auschwitz – I, warunków sanitarno-bytowych”. Byliśmy przerażeni.
Naszym zdaniem nie mogło już być gorzej, a tu nagle dowiadujemy się,
że jednak mogło. I było. W wielkim milczeniu i skupieniu, często ze
łzami w oczach, przechodziliśmy z budynku do budynku. Nigdy nie
spodziewaliśmy się, że człowiek człowiekowi potrafi wyrządzić tak
wielką krzywdę. Później mieliśmy okazję obejrzeć miejsce, w którym
odbywały się egzekucje. Był to niewielki plac, na którego końcu
znajdowała się betonowa ściana. Pod nią leżało mnóstwo kwiatów i zap
alonych zniczy. To miejsce było bardzo przygnębiające. Tutaj
mordowani byli ludzie za najmniejsze przewinienia, np. za spóźnienie
się na poranną zbiórkę. Udaliśmy się również do krematoriów. Nie
mogliśmy uwierzyć, że w tak małych pomieszczeniach, jednorazowo
zabijano setki niewinnych ludzi, wpuszczając przez otwory w suficie
trujący gaz o nazwie CYKLON B. Potem palono ciała w piecach, a
prochy rozrzucano dosłownie wszędzie.
To był koniec zwiedzania Auschwitz -I.
Wróciliśmy do autobusu i pojechaliśmy do Auschwitz – II Birkenau.
Najpierw weszliśmy na wieżę wartowniczą. Tam przewodnik powiedział
kilka słów o Birkenau. Staliśmy przy oknach i patrzyliśmy na
drewniane baraki oraz tory, po których jeździły pociągi dowożące
nowych więźniów. Na torach stały zapalone znicze, zapewne w hołdzie
ofiarom obozu. Potem zeszliśmy do baraków. Słowa wypowiedziane przez
przewodnika porównujące warunki sanitarne Auschwitz - I i Birkenau
nie były przesadzone. Rzeczywiście, w obozie Birkenau panowały o
wiele gorsze warunki niż w Auschwitz. Obejrzeliśmy tylko kilka
baraków, ponieważ zrobiło się zupełnie ciemno. Na koniec
usłyszeliśmy słowa podziękowania. Przewodnicy stwierdzili, że nigdy
nie opiekowali się tak wspaniałą grupą młodych ludzi, którzy swoim
milczeniem i powagą potrafili okazać współczucie i szacunek dla tego
miejsca. My podziękowaliśmy przewodnikom, bo prowadzić śladami
historii, być przewodnikiem po czasach trudnych, minionych – to
bardzo odpowiedzialne zadanie. Znaleźć słuchaczy wśród młodych
ludzi, zainteresować, dotrzeć do ich serc, skłonić do zadumy i
refleksji – to w tych czasach nie jest łatwe, a im się to udało.
Około godziny 19.00 ruszyliśmy w drogę powrotną. W Tychach
zatrzymaliśmy się w restauracji Mc Donald, zjedliśmy kolację, a
potem pojechaliśmy w stronę Opola. Około godziny 22.00 byliśmy już
na miejscu.
To była niesamowita i pouczająca wycieczka. Skłoniła nas do wielu
refleksji, nauczyła szacunku do drugiego człowieka. Przedstawiła nam
prawdziwą historię, o której, jak się okazało, wiedzieliśmy bardzo
niewiele. Zarówno zamek w Pszczynie, jak i, przede wszystkim, obozy
w Oświęcimiu, na zawsze pozostaną w naszej pamięci… na zawsze...
Dzień
Edukacji Narodowej
Wycieczka do Mosznej i na Górę św. Anny
12 października 2005 roku odbyła się wycieczka do
Mosznej i na Górę św. Anny. Wzięły w niej udział klasy: Ia, Id oraz
dwie osoby z klasy Ic, pojechali z nami także rzecz jasna-
opiekunowie: Pani Lilla Janusz, Pani Mariola Klimkowska i Pani
Alicja Chraboł.
O godzinie 800 odjeżdżał nasz autokar spod kościoła bł. Czesława.
Autokar był bardzo wygodny, panowała w nim wesoła atmosfera, więc
podróż szybko minęła.
Kiedy zawitaliśmy już do Mosznej poszliśmy oczywiście zwiedzić
zamek, chociaż nie do końca, bo obeszliśmy go wokół i podziwialiśmy
przepiękny park. Następnie weszliśmy do zamkowej kawiarenki, gdzie
można było delektować się ciastem oraz popijać kawę.
Pożegnaliśmy zamek w Mosznej, po czym znów wsiedliśmy do autokaru i
kierowaliśmy się na Górę św. Anny. W autobusie znów było wesoło, tym
razem wszyscy śpiewali…
Gdy dotarliśmy na Górę św. Anny to wszyscy ,,rzuciliśmy się” na
tutejsze sklepiki z pamiątkami i słodyczami, w związku z tym nasi
opiekunowie nie mieli innego wyjścia niż 15 minutową przerwę.
Po przerwie każdy był obwieszony różnego rodzaju naszyjnikami,
bransoletkami itp., a nawet nasze nauczycielki zajadały się
słodyczami. Ruszyliśmy wszyscy do miejsca gdzie zawsze odbywają się
msze, gdy na tę ,,górę” przyjeżdżają pielgrzymki z całej Polski. Pan
przewodnik bardzo ciekawie opowiedział nam historię związaną z tym
miejscem. Później poszliśmy do muzeum, gdzie mogliśmy obejrzeć
bardzo interesujące eksponaty z różnych państw.
Następnie weszliśmy do kościoła, aby zobaczyć kolejne muzeum, w
którym spędziliśmy sporo czasu. Potem wybraliśmy się do amfiteatru,
gdzie sprawdzaliśmy echo… a także miały miejsce (a raczej miały
mieć) występy artystyczne, miały mieć z tego względu, iż nasz kolega
Szymon, wziął gitarę, ale niestety jego nieśmiałość oraz skromność
spowodowały, że nie zagrał na niej publicznie. Za to wszyscy inni
próbowali śpiewać lub w inny sposób zająć sobie czas w tym pięknym i
wielkim amfiteatrze. Po odwiedzinach w nim wróciliśmy do autokaru, a
stamtąd już pojechaliśmy do kochanego Opola, w drodze powrotnej też
śpiewaliśmy…
I przed godziną 15 wszyscy (cali i zdrowi) zadowoleni z wycieczki,
wróciliśmy do naszych domów.
Pasowanie na Gimnazjalistę
W sobotę, 6
października, na Wyspie Bolko odbył się tzw. Bieg patrolowy dla klas
pierwszych pt. ,,Kim był Józef Piłsudski ?" . Każda z klas została
podzielona na patrole, które miały do wykonania różne zadania
sprawnościowe, manualne oraz pamięciowe sprawdzające ich wiedze o
patronie i szkole. Organizatorem całej zabawy był Pan Marek Woźniak
wraz z Samorządem Uczniowskim, którego członkowie byli
odpowiedzialni za poszczególne stacje. Wszystkie patrole starały się
jak najlepiej wykonać poszczególne zadania i pokonać rywali. Zabawa
rozpoczęła się o 9.00 rano, a zakończyła się o 12.00 uroczystością
pasowania na gimnazjalistę. W biegu wzięło udział 14 patroli, a oto
jego zwycięscy:
I miejsce
Klasa 1g „Kokosy”– 135 pkt
II miejsce
Klasa 1d „Wiesniaki” - 133pkt
III miejsce
Klasa 1a „Teletubisie” - 128pkt
"Być zwyciężonym i nie ulec, to zwycięstwo."
J. Piłsudski
Czy
to możliwe? Czy naprawdę minął rok?
Tak, nie da się ukryć, czas szybko leci. Rok temu nasze gimnazjum
przyjęło imię Marszałka J.Piłsudskiego. Rocznicę tego niezwykłego
wydarzenia uczciliśmy świątecznie. Rano o godz. 8.00 odbyła się msza
św. w kościele bł.Czesława. Następnie – już w szkole – zaproszeni
goście i uczniowie mogli obejrzeć program artystyczny poświęcony
patronowi i wydarzeniom historycznym, dzięki którym Polska odzyskała
niepodległość.
Narratorkami programu były: T.Dmytrowska, D.Watras, U.Midek z kl. 1
„a” oraz A.Wochowska z kl. 1 „d”. Recytowali – jak zwykle wzorcowo-
uczniowie klas trzecich : trzecich : D.Szafraniec, M.Bień i P.Botor.
Urzekała muzyka z filmu „Pan Tadeusz”, która stanowiła podkład
muzyczny do prezentowanych utworów.
Program wypadł dobrze, podobał się, a co najważniejsze – wzruszył
naszych gości.
A.Chraboł
WYBORY PRZEWODNICZĄCEGO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
Dnia 10 października br. odbyły się wybory na
przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego. Kandydatów było ośmiu, a
każdy z nich starał się jak najlepiej zaprezentować przed
społecznością uczniowską. Do piątku trwała kampania wyborcza,
kandydaci prześcigali się w pomysłach na zachęcanie uczniów do
oddania głosu. W poniedziałek nadszedł dzień wyborów, w komisji
zasiadali: Marek Firleiczyk, Natalia Stelmach, Justyna Stróż oraz
Martyna Drożdżowska, a przewodniczącą komisji była Magda Bargieł.
Wkrótce po wyborach, zostały wywieszone następujące wyniki:
1 miejsce Gośka Bień
2 miejsce Piotrek Misztal
3 miejsce Martyna Papierniak
4 miejsce Wiktor Ciszkiewicz
5 miejsce Alicja Wochowska
6 miejsce Natalia Węgrzycka
7 miejsce Bartek Gajos
8 miejsce Paweł Kosidło
Łącznie głosów 324, w tym 6 nieważnych.
VII KONKURS MITOLOGICZNY
Po raz kolejny został zorganizowany dla uczniów klas
pierwszych naszego gimnazjum konkurs historyczny, wymagający od
uczniów pewnej wiedzy z literatury i znajomości dodatkowych lektur o
tematyce mitologicznej.
W konkursie uczniowie brali udział indywidualnie – w I etapie odbyły
się klasowe eliminacje, w których ogółem w klasach 1a- 1g wzięło
udział 30 osób.
Do finału zakwalifikowali się:
I A Bartosz Durbacz i Daniel Sobociński
I B Magda Piskoń i Karolina Vida
I C Żaklina Anaszewicz i Koziarz Marcin
I D Alicja Wochowska i Adam Wołoszyn
I G Marcin Pastuch i Paweł Macoszek
Finał odbył się 14 XII 2005r. Konkurs prowadziły uczennice klasy III
A, a komisję stanowili nauczyciele:
- dyr szkoły W.Rerich – przewodniczący
- p. M. Strzała
- p. M. Ludwikowska
- p. L. Janusz
- p. D. Mechel
Zwyciężył reprezentant I D Adam Wołoszyn, drugie miejsce I A Daniel
Sobociński, a trzecie uczennica z I D Alicja Wochowska.
Zwycięzcy otrzymali cenne nagrody.
Jasełka
Dnia
21.12.05r. odbyły się jasełka. W przedstawieniu udział wzięli
uczniowie klas 1a, 2a i 2d. W trakcie inscenizacji "młodzi aktorzy"
ukazali fakt narodzenia Bożego Dzieciątka dla ludzi całego świata.
Do szopy betlejemskiej przybywali przedstawiciele wszystkich
kontynentów. Przedstawienie wniosło wiele radości i miłą atmosferę.
Nad całością czuwała p. M. Helman. Po świętach uczniowie wystawili
tą inscenizację w Domu Kombatanta oraz Gimnazjum im. J. Korczaka.
III Konkurs historyczny „O wolną i niepodległą”
Tradycyjnie
w naszym gimnazjum odbył się konkurs historyczny dla klas trzecich.
Celem konkursu jest stworzenie uczniom zdolnym możliwości
zaprezentowania swojej wiedzy z życia patrona szkoły Józefa
Piłsudskiego i historii Polski po odzyskaniu niepodległości.
Zasady organizacyjne i zakres materiału nie uległy zmianie.
Uczniowie indywidualnie uczestniczyli w konkursie, a nie parami jak
w pierwszej edycji.
O udziale w konkursie decydowały przeprowadzone wcześniej
eliminacje, a do finału weszli:
III A Kamil Stankiewicz, Karol Strzała, Łukasz Zawadzki
III B Jan Chrzanowski, Paweł Kwiatkiewicz, Maciej Pietraszek
III C Agnieszka Kasperek
III E Marek Firlejczyk,Bartosz Gajos
III G Piotr Gałek
Komisję konkursową stanowili: dyr. W. Rerich, dyr. M. Ludwikowska,
Lilla Janusz, Dorota Mechel
Finał konkursu przeprowadzono 10 listopada 2005 r.
Laureatami zostali:
I MIEJSCE – Paweł Kwiatkiewicz kl. III B
II MIEJSCE – Karol Strzała kl. III A
III MIEJSCE – Marek Firlejczyk kl. III E
OMNIBUS 2005
PREZENTACJA CHIN
Przedstawienie Państwa Środka przypadło w udziale
klasie IIId.
Prezentacja odbyła się w dniach 28.11 – 2.12.2005r. Podczas lekcji
wychowawczych uczniowie dyskutowali nad formą prezentacji i dokonali
podziału zadań. Kasia, Gosia, Justyna, Paulina i dwie Kamile podjęły
się wykonania gazetki o Chinach. Zamieściły na niej mapę, godło i
flagę państwa. Znalazły się tam również informacje dotyczące
położenia geograficznego kraju, jego przyrody, gospodarki, kultury,
a także wiadomości na temat panującego w Chinach ustroju i prawach
człowieka. Wystawę ozdobiło wiele interesujących ilustracji. Reklamę
tygodnia chińskiego przygotowali Iza, Marta i Marek.
Na lekcjach plastyki uczniowie klasy IIId wykonali chińskie
kapelusze w których wystąpili w dniu 1grudnia podczas prezentacji
multimedialnej. Występ przygotowali Asia, Natalia, Bartek, Marek,
Adam i Tomek w oparciu o materiały wyszukane i zgromadzone przez
Martę, Natalię, Damiana, Mateusza, Jacka i Michała. Podczas
prezentacji odegrano hymn chiński oraz przedstawiono informacje i
ciekawostki dotyczące Państwa Środka. Wyświetlono barwne zdjęcia
ukazujące uroki tego kraju. Iza i Natalia ubrane w oryginalne
chińskie kapelusze, częstowały własnoręcznie upieczonymi chińskimi
ciasteczkami z umieszczonymi wewnątrz wróżbami. Występy odbyły się w
trzech turach dla klas I, II i III.
prezentacja Meksyku
3
lutego nasza klasa przedstawiła uczniom naszego gimnazjum
najważniejsze i najciekawsze wiadomości dotyczące Meksyku.
Prezentacja odbyła się w dwóch turach, na czwartej oraz piątej
lekcji.
Rozpoczęła się ona wysłuchaniem hymnu państwa. Następnie,
przedstawiliśmy krótko podstawowe informacje na temat Meksyku. Kamil
opowiedział o położeniu; Łukasz o warunkach geograficznych; Wojtek o
klimacie; Natalia, Patrycja i Wiktor o historii; Daria, Kornelia i
Weronika o kulturze; Kamil, Przemek i Rafał o kuchni, a Bartek o
sporcie.
Potem, widzowie obejrzeli salsę- tradycyjny, meksykański taniec w
strojach ludowych, w wykonaniu Kornelii, Oli, Przemka i Wojtka. Po
chwili rozrywki, uczniowie ponownie skupili uwagę na prezentowanych
faktach. Tym razem, dwie Darie i Magda zapoznały ich z zabytkami i
ciekawymi miejscami Meksyku. Były to: Palacio Nacional, Półwysep
Jukatan, Acapulco, Kolorowe Jeziora, Miasto Duchów oraz Pływające
Ogrody. Uzupełnieniem wiadomości była prezentacja multimedialna
przedstawiająca zdjęcia omawianych zakątków.
Następnie, nasz klasowy kabaret odegrał humorystyczną scenkę
przedstawiającą telenowelę pt. „M jak Meksyk”. W rolę bohaterów
wcielili się: Gosia, Alek, Bartek i Paweł. Potem, Martyna i Magda
opowiedziały uczniom o walkach byków, czyli los toros, a Patrycja i
Natalia zapoznały ich z prawami człowieka obowiązującymi w Meksyku.
Prezentację zakończyliśmy muzycznym akcentem. Natalia, wraz z
gitarzystami- Alkiem i Karolem, wykonała piosenkę, pt. „Sombrero”.
Mamy nadzieję, że nasza prezentacja podobała się uczniom. Sądząc po
oklaskach, widzom najbardziej przypadła do gustu rozrywkowa część
przedstawienia. Najgłośniejszymi brawami nagrodzono piosenkę
Natalii, telenowelę, salsę, a także prezentację przepisu kulinarnego
na enchilades .
Liczymy także na to, że uczniom pozostaną w głowach na dłużej
wiadomości o Meksyku. Dlatego na naszej klasowej stronie
internetowej, której administratorem jest Staś, zamieściliśmy
konkurs dotyczący tego kraju. Osoba, która uważnie wysłuchała
przedstawienia i jako pierwsza poprawnie odpowiedziała na 5 pytań
otrzymała nagrodę- niespodziankę.
Prezentacja Brazylii
Od
7 lat w naszej szkole, wszystkie klasy rywalizują między sobą o tzw.
„Palmę pierwszeństwa”. W tym roku, każdej klasie został przydzielony
kraj, a jej zadaniem było przekazać informacje dotyczące tego kraju,
pozostałym klasom.
Dnia 3 marca w piątek na 2 i 3 godzinie lekcyjnej, nasza klasa II
„d” zaprezentowała krótki spektakl teatralny, dotyczący Brazylii.
Był on podsumowaniem całego tygodnia, poświeconemu temu kraju.
W poniedziałek wykonaliśmy gazetkę z treści której, można było się
dowiedzieć wiele. Następnie zajęliśmy się oprawą graficzną
przedstawienia, jego scenografią. Pracowaliśmy z zapałem. Wszyscy
byli zgodni i skłonni do pracy, dlatego szybo skończyliśmy i
mogliśmy się skupić na próbach.
Próby również przebiegały w należyty sposób. Miło było patrzeć jak
każdy z nas wczuwa się w wyznaczoną sobie rolę. Chyba właśnie to
sprawiło, że ten spektakl wyszedł nam nie najgorzej. Oczywiście było
parę potknięć, ale były one spowodowane tremą, gdyż nie jest łatwa
sztuka występować przed całą szkołą. Staraliśmy się, aby
przedstawienie to miało w sobie elementy komizmu, a jednocześnie
żeby było pouczające i ciekawe.
Chcemy złożyć szczególne podziękowania Idze Olejniczak i Tomaszowi
za wyraźnie chęci zatańczenia w profesjonalny sposób samby ( tańca z
którego słynie Brazylia ). Serdecznie dziękujemy, w dużym stopniu
przyczyniliście się do tego, że nasze przedstawienie było ciekawsze.
W sposób równie wyjątkowy z serca płynące podziękowania na ręce
naszej Pani wychowawczyni Iwony Thiel, za opiekę nad nami i pomoc w
przygotowaniach.
Przy okazji, chcemy także wyrazić zadowolenie, iż tego typu konkursy
są organizowane w naszej szkole. Pozwalają one na rozwijanie swoich
umiejętności i zaprezentować ich innym. Pogłębiają również naszą
wiedzę w sposób interesujący, a jednocześnie bardziej integrują
klasę.
Prezentacja Rosji
W
ramach trwającego programu "Rok Ziemi" klasa 2a przez cały tydzień w
dniach 6.02-10.02 prezentowała uczniom naszej szkoły informacje
dotyczące największego kraju świata - Rosji.
Gdy dowiedzieliśmy się jaki kraj mamy za zadanie "wypromować" w
szkole nie byliśmy zbytnio zadowoleni. Nikt nie wiedział jak można w
ciekawy sposób ukazać Rosję zarówno nauczycielom jak i uczniom.
Jednak gdy zaczęliśmy głębiej poznawać "nasz" kraj, do głowy
przychodziło coraz to więcej pomysłów. Okazało się, że Rosja to
naprawdę interesujący kraj, o bogatej historii i kulturze. Teraz
trzeba to było skonkretyzować. Wtem zaczęliśmy zbierać wszelkie
informacje, które oprawiwszy w kolorowe aranżacje stały się naszą
małą wystawką. Pomysł na apel też rozwijał się bardzo szybko. Gdy w
ręce wychowawcy klasy, pana Gołąbka, trafił scenariusz do naszej
scenki, nie było wątpliwości co przedstawimy w dzień naszej
prezentacji. Nawet do postaci ujętych w sztuce bez problemu
znaleźliśmy pasujących do nich jak ulał aktorów. Próby trwały kilka
tygodni, ku złości niektórych nauczycieli, ale jak się potem okazało
były tego warte. Cała ekipa przedstawienie dbała o to żeby wszystko
było dopięte na ostatni guzik. Dokładnie wybieraliśmy wszystkie
stroje, muzykę, dekoracje. Również sam warsztat aktorski zabierał
dużo czasu. W końcu nastał "nasz tydzień". Z samego rana, 6 lutego
dziewczyny odpowiedzialne za wystawę zajmowały się gazetką. Oprócz
starannie wyselekcjonowanych informacji, znalazło się miejsce na
barwną galerię, ukazującą Rosje w przepięknych fotografiach. Nie
zabrakło też naszej twórczości. Obok zdjęć, zawisły także rysunki
naszych utalentowanych uczniów. W efekcie końcowym gazetka wyglądała
bardzo zachęcająco. Przechodząc przez szkolny korytarz można było
zobaczyć spoglądających na nią i nauczycieli, i uczniów. Ale gazetka
była tylko wstępem do naszego wielkiego show. Trzymaliśmy wszystkich
w wielkim napięciu, bowiem na przedstawienie zdecydowaliśmy się
dopiero w ostatnim dniu tygodnia. Tak więc piątek, 10.02.05 był
punktem kulminacyjnym naszej kilkutygodniowej pracy. Scenkę
odegraliśmy jak najlepiej potrafiliśmy. Naszą tajemnicą było
połączenie wartości dydaktycznej i rozrywkowej całego
przedstawienia. Tak więc był to rodzaj teleturnieju prowadzonego
przez Szymona Majewsiego (Grzegorz Staszak), który miał na celu
wyłonienie osoby, która zyska tytuł "Najwybitniejszej Osobliwości
Rosyjskiej". Udział w programie wzięły same rosyjskie sławy pokroju
rosyjskiej polityki, sztuki i rozrywki. O nagrodę rywalizowali: Iwan
IV Groźny (Michał Kula), Ałła Pugaczowa (Irena Śmieja), Władimir
Putin (Jakub Pieroń), Natalia Gonczarowa (Magdalena Napora) i Bułat
Okudżawa (pan Maciej Gołąbek). O tym kto zostanie zwycięzcą miało
zadecydować jury w składzie: Jolanta Kwaśniewska (Justyna Szabat),
Doda Elektroda (Karolina Bieniek) i Mariusz Max Kolonko (Paweł
Kosidło). Program swoimi występami urozmaicały
rosyjskie zespoły: "Dzieci Rosji" (Alicja Pałys, Luzia Kubis,
Magdalena Baron) oraz Tatu (Paulina Rześniowiecka, Magdalena Duda),
które oprócz popisu wokalnego zbojkotowały
prezydenta Władimira Putina. Gospodarz programu by uniknąć awantury
i medialnego skandalu musiał wezwać ochroniarza Zenka (Łukasz
Redelbach). Po wielu kontrowersjach, kłótniach i obrad jury wyłoniło
zwycięzcę - Ałłe Pugaczową. Do dziś nie wiadomo czy była to zasługa
rzeczywiście jej zasług dla Rosji czy też wdzięku i scenicznego
tańca, który dosłownie rozbroił całą publiczność. Na koniec Doda i
Ałła wraz z Tatuszkami zaśpiewały piosenkę "Nas nie dogoniat", a
Szymon Majewski jeździł w rytm muzyki pociągiem stworzonym z
uczestników programu. Na koniec doczekaliśmy się bisu. Nie chwaląc
się za bardzo - oklaski i aplauz był naprawdę imponujące. Przez całe
przedstawienie wybuchały śmiechy oczywiście uczniów, ale też nawet
najpoważniejszych nauczycieli! Naszymi prawdziwymi fankami okazały
się: pani Lilla Janusz i pani Anna Zabajewska, które oglądały nasz
program dwukrotnie, a gratulowały jeszcze kilka razy. Byliśmy
naprawdę dumni z tego co udało nam się dokonać - razem. Bo ten
projekt zrobił coś naprawdę szczególnego. Jak nigdy od dwóch lat
zjednoczył naszą klasę i utrwalił więzi w niej zawarte. Szkoda
tylko, że po naszej pracy zostało tylko "Prosimy rozejść się do
klas" Ale na pewno są tacy którzy zapamiętają nasze przedstawienie
jeszcze na jakiś czas, a jeśli nie to będziemy się jeszcze starać.
Na razie liczymy, że tydzień Rosji był pierwszym, dużym krokiem do
Palmy Pierwszeństwa dla klasy 2a.
„Per aspera ad astra”
12.
edycja konkursu „Per aspera ad astra” miała miejsce 2 lutego 2006 r.
Zebrani w holu Publicznego Gimnazjum nr 8 uczniowie poznali nazwiska
kandydatów ubiegających się o laur zwycięstwa w I semestrze roku
szkolnego 2005/2006.
1. Alicja Wochowska – kl. Id
2. Dominika Opala – kl. II c
3. Emilia Roziewska – kl. IIg
4. Michael Kotlorz – kl. IIg
5. Justyna Piłko – kl. III g
6. Klara Skrzypczyk – kl. III g
7. Marcelina Mazurek – kl. IIIg
8. Danuta Szafraniec – kl. IIIg
Uroczystość uświetnił występ szkolnego kabaretu „Pięć punktów
ujemnych”, który tworzą chłopcy z klasy 3a oraz zespół muzyków „pod
batutą” Łukasza Labusgi z klasy II g. Werdykt kapituły ogłosiła pani
dyrektor Małgorzata Ludwikowska:
I miejsce- Danuta Szafraniec
II miejsce – Klara Skrzypczyk & Marcelina Mazurek
III miejsce – Alicja Wochowska
Miłym akcentem tej uroczystości było wręczenie nagród nauczycielom,
którzy zwyciężyli w konkursie organizowanym przez Samorząd
Uczniowski na najsympatyczniejszego nauczyciela . Wszystkim
serdecznie gratulujemy!!!
Prezentacja Krainy Tysiąca Jezior
17 marca 2006r. w ramach konkursu o Palmę Pierwszeństwa klasa II g
zorganizowała
dla przedstawicieli klas I i II naszego gimnazjum prezentację
dotyczącą Krainy Tysiąca Jezior, czyli Finlandii. Na poszczególnych
stanowiskach mogliśmy poznać fiński folklor, zwyczaje, sposób bycia
Finów. Mogliśmy dowiedzieć się najważniejszych informacji na temat
położenia państwa, jego polityki oraz poznać największe osobowości
fińskiego sportu- rzecz oczywiście o skoczkach narciarskich.
Mogliśmy także poznać największe gwiazdy – Muminki (z jednym z nich
można było nawet zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie- wodne).
Tym, co naszą prezentację wyróżniało od innych było m.in. wykonanie
fińskiego hymnu (na trąbce) przez Łukasza Labusgę oraz degustacja
ciasteczek, wykonanych przez grupę dziewcząt naszej klasy według
starego, fińskiego przepisu – PYSZNE!!! (każdy mógł się o tym
przekonać).
klasa IIg
Prezentacja Kuby
Rocznica
śmierci Jana Pawła II
Dnia,
29 marca w naszej szkole odbył się uroczysty apel, upamiętniający
życie i śmierć Jana Pawła II. Uczniowie wszystkich klas kolejno na
2, 3, i 4 godzinie lekcyjnej zebrali się w amfiteatrze, by z okazji
zbliżającej się pierwszej rocznicy śmierci papieża Polaka,
przypomnieć sobie jego piękne i godne naśladowania życie.
Na początku apelu, została zaśpiewana ulubiona pieśń Jana Pawła II
"Barka". Następnie uczennice klasy II "d" przedstawiły życiorys
Karola Wojtyły, przypomniały Jego nauczania, słowa, czyny, nawet
anegdoty z Nim związane. Podczas tej prezentacji w tle wyświetlane
były obrazy z Jego udziałem. Pod koniec apelu uczennica z klasy I ,
odegrała na skrzypcach pieśń Pt. "Ave Maria", a reszta "aktorów",
ułożyła z palących się zniczy wielkie serce. Właśnie to, najbardziej
spodobało się uczniom, a nawet ich wzruszyło. "Nie można było tego
lepiej pokazać, jak za pomocą tych symboli.Serca, czyli miłości i
palących się zniczy, czyli pamięci" - mówili.Zarówno ten pomysł, jak
i całe przedstawienie zawdzięczmy Pani Marii Helman, która razem z
Panią Iwoną Thiel sprawiła, iż apel ten był niezwykle
uroczysty i nastrojowy. Serdecznie dziękujemy.
Mamy nadzieję, że kolejne rocznice śmierci, tak wielkiego człowieka,
jakim był Jan Paweł II, będą równie pięknie obchodzone przez uczniów
naszej szkoły, jak ta.
Prezentacja Indii
Egzamin gimnazjalny
COMENIUS
Osiemciny
Prezentacja Egiptu
Dzień sportu
Zakończenie roku szkolnego